Sunday, July 25, 2010

Sedarilah jiwaku....Cinta sejati..

Cinta hakiki adalah kesegaran dan keharuman bunga yang dikirim syurga oleh Allah untuk membuat dunia tersenyum.

Parasnya laksana embun menyambut pagi , dan mengilhami bunga untuk menebarkan keharuman dinii dimusim semi, mengilhami manusia untuk meresapi tentang keindahan sari Islami.

Dengan segala kecantikan dan pesona iman yang begitu sempurna, semua orang akan menilai ia adalah cinta paling beruntung, ya, cinta kepada Ilahi, maka hidupnya dipenuhi oleh kesenangan dan kegembiraan hakiki.

Namun siapakah yang menyangka bila nafsu dan hati kecil telah memesongkan jiwa itu?

Siapakah yang bakal mengira bahwa jiwanya telah terangkat lalu terbang dari tubuhnya- untuk mencari keagungan cinta sejati...Tiada seorangpun tahu tentang duka hati yang membaluti jiwanya...tiada seorangpun tahu tentang ratap tangis dan rintihan kalbunya dikeremangan malam, mengenangkan cinta palsu yang hampir memusnahkan jiwanya...

Dikala itu, disebalik cahaya bulan dan bintang, sayup kedengaran ku mengimbas kembali nasihat yang pernah ummiku sering mengingatkan ku, sungguh, baru ku sedari maknanya setelah sekian lama, bukankah kita ini manusia lemah?

Sering mempertikaikan apa yang ada di depan mata, namun, setelah dikirimkan bala, menduga sekeping hati yang lemah, barulah disedari akan makna sebenar disebalik topeng yang menutupi hikmah yang tersembunyi. Benar kata ummi, selembut angin yang mengirimkan berita gembira tibanya musim bunga, ummi mengalunkan Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, Dan segala sesuatu yang Kami ciptakan berpasang-pasangan, supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami).

Kumohon padamu cinta...hentikan usahamu, lepaskan segala nafsu dan gundahmu....

Aku mendengar rintihan jiwamu, aku mendengar resahmu , kucuba untuk menjawab setiap pertanyaan jiwamu...pergilah kepada cinta sejati, bersandarlah disebalik bayang cinta hakiki, yakinlah bahwa Allah akan ada disetiap hembusan nafasmu...Hulurkanlah sayap jiwamu yang terpatah, kan digapai dan disembuhkan dengan kepakan zikrullah.

Tersenyumlah bersama mentari, sampaikan salam kerinduanmu pada Allah-melalui desiran angin dan alunan zikrullah, diangkasa serukanlah segala cinta indahmu agar diketemukan ketenangan hakiki, percayalah...

1 comment:

  1. thumbs up dear...meruntun perasaan..menggegar jiwa..mengusik nurani..

    ReplyDelete